Mitt Ex-jobb ett rörchassi för att bygga en replica av en Bentely Exp Speed 8
Här finns en länk till det projektet, den får en egen avdelning för att jag ska kunna uppdatera det snabbare.
Då är det dags att sätta igång med mitt Ex-jobb efter 4års planering.
Det ska bli ett rör-chassi som kommer att passa i en Bentley EXP Speed 8 kaross,
men karossen är ett senare bekymmer.
Själva chassiet är tänkt att vara klart tills den 29e maj när jag har redovisning av mitt ex-jobb.
När resten av bilen är klar har jag ingen tid utsatt för jag vill inte behöva stressa med den och att jag måste få igång Lancian
och få igenom Spriten genom besiktningen innan jag gör klart den här bilen.
Det jag har tänkt använda bilen till sen är att köra Modsport och eventuellt besikta den som amatörbyggt fordon så jag får köra den på vägen.
Är det någon tävlingsbils tillverkare som ser det här och tycker att jag skulle passa bra att jobba hos er är det bara att höra av er.
Ungefär så här chassiet kommer att se ut när det är klart.
Roberts Lancia Delta Integrale
Varför jag bestämde mig för att skaffa en Lancia var från början att jag jagade en motor till Spriten, men under tiden började jag bli intresserad av att skaffa mig en Delta istället.
Men sen hade planerna på att skaffa en Delta legat på is tills jag egentligen skulle ha pluggat klart, men så blev det inte riktigt nu
Var så att en klasskompis kompis hade den här bilen till salu i Arjeplog för att det var fel ljud inne från motorn och han lessnat på att skruva med den. Då tog jag och gjorde ett litet impuls köp och åkte dit och köpte den.
Började med att hyra ett biltransports släp kl 20 här i Luleå för att sen åka upp till Arjeplog och köpa Lancian. Efter lite strul med överföringarna med pengarna var jag på väg hemåt med Lancian på släp.
Allt gick bra tills kl 02.00 ca1,5 mil från Arvidsjaur då blev det punktering på släpet och ingen liten pys punka utan totalskrot trasade sönder hela däcket och gjorde en splittfälg av en fälg som inte riktigt är gjord för det.
Efter att vi lastat av Lancian och försökt fått dit 745ans reservdäck men misslyckats fick vi ge upp och lämna släpet och åka in till Arvidsjaur för att sova över hos en kompis tills dagen där efter för att få tag på en ny fälg.
Efter 50 meter lyckas avgassystemet lossna på 745an, så då blev jag tvungen att stanna igen för att brya lös det helt, då börjar man fundera på vad fan man håller på med egentligen
Men när det väl var löst lyckades vi ta oss in till Arvidsjaur och kunna sova över där till dagen efter.
Då gick det där emot enklare, avgassystemet åkte snabbt tillbaka och fixade ett nytt däck för en hundring sen var det bara att åka vidare, 6 timmar försenade.
Dom såg lite förvånade ut när jag kom med den trasiga fälgen på macken sen, men dom verkade mest glad över att fått ett nytt hjul till vagnen.
Väl hemma började jag riva av toppen bara för att se att det var inte där felet var... började mentalt förbereda mig på en hel motor renovering.
Sackt och gjort slet isär hela motorn och upptäckte att ett vevlager hade rymt ned till oljetråget.
Vilket resulterat i en förstörd vevstake och en vev som måste slipas om.
Det här ledde till att jag bestämde mig för att göra en seriös trimning/renovering av motorn.
|