Mitt Ex-jobb ett rörchassi för att bygga en replica av en Bentely Exp Speed 8

Här finns en länk till det projektet, den får en egen avdelning för att jag ska kunna uppdatera det snabbare.

Då är det dags att sätta igång med mitt Ex-jobb efter 4års planering.
Det ska bli ett rör-chassi som kommer att passa i en Bentley EXP Speed 8 kaross, men karossen är ett senare bekymmer.
Själva chassiet är tänkt att vara klart tills den 29e maj när jag har redovisning av mitt ex-jobb.
När resten av bilen är klar har jag ingen tid utsatt för jag vill inte behöva stressa med den och att jag måste få igång Lancian
och få igenom Spriten genom besiktningen innan jag gör klart den här bilen.
Det jag har tänkt använda bilen till sen är att köra Modsport och eventuellt besikta den som amatörbyggt fordon så jag får köra den på vägen.

Är det någon tävlingsbils tillverkare som ser det här och tycker att jag skulle passa bra att jobba hos er är det bara att höra av er.

Ungefär så här chassiet kommer att se ut när det är klart.




Roberts Lancia Delta Integrale

Varför jag bestämde mig för att skaffa en Lancia var från början att jag jagade en motor till Spriten, men under tiden började jag bli intresserad av att skaffa mig en Delta istället.
Men sen hade planerna på att skaffa en Delta legat på is tills jag egentligen skulle ha pluggat klart, men så blev det inte riktigt nu

Var så att en klasskompis kompis hade den här bilen till salu i Arjeplog för att det var fel ljud inne från motorn och han lessnat på att skruva med den. Då tog jag och gjorde ett litet impuls köp och åkte dit och köpte den.

Började med att hyra ett biltransports släp kl 20 här i Luleå för att sen åka upp till Arjeplog och köpa Lancian. Efter lite strul med överföringarna med pengarna var jag på väg hemåt med Lancian på släp.

Allt gick bra tills kl 02.00 ca1,5 mil från Arvidsjaur då blev det punktering på släpet och ingen liten pys punka utan totalskrot trasade sönder hela däcket och gjorde en splittfälg av en fälg som inte riktigt är gjord för det.
Efter att vi lastat av Lancian och försökt fått dit 745ans reservdäck men misslyckats fick vi ge upp och lämna släpet och åka in till Arvidsjaur för att sova över hos en kompis tills dagen där efter för att få tag på en ny fälg.
Efter 50 meter lyckas avgassystemet lossna på 745an, så då blev jag tvungen att stanna igen för att brya lös det helt, då börjar man fundera på vad fan man håller på med egentligen
Men när det väl var löst lyckades vi ta oss in till Arvidsjaur och kunna sova över där till dagen efter.
Då gick det där emot enklare, avgassystemet åkte snabbt tillbaka och fixade ett nytt däck för en hundring sen var det bara att åka vidare, 6 timmar försenade.
Dom såg lite förvånade ut när jag kom med den trasiga fälgen på macken sen, men dom verkade mest glad över att fått ett nytt hjul till vagnen.

Väl hemma började jag riva av toppen bara för att se att det var inte där felet var... började mentalt förbereda mig på en hel motor renovering. Sackt och gjort slet isär hela motorn och upptäckte att ett vevlager hade rymt ned till oljetråget.
Vilket resulterat i en förstörd vevstake och en vev som måste slipas om.

Det här ledde till att jag bestämde mig för att göra en seriös trimning/renovering av motorn.







Nymålad motor

Hembyggd wastegate

Modifierad oljepickup

Kolvarna

Polerat

O-ringat

Gängar för M12 topp bultar

Provmontering och modifering av blocket så stakarna ska passa.

Eagel stakar till en Ford som ska monteras. Som tydligen var cheva stakar

Pressar i de nya bussningarna.

Svarvar nya bussningar till vevstakarna

Portat toppen

Klarsvetsat, ska poleras.

Där det tidgiare värmepaketet satt ska det sitta ett insug.

storleksgämförelse med orginal.

Byggt ett mindre värmepaket.

Gömförelse mellan orginal och det nya.

Börjat bygga grenrör.

Här skulle det ha suttit ett vevlager

SÅ här ser den ut.





Roberts Austin Healey Sprite.

Det var meningen att jag skulle byta motor och ha en kul bil till sommaren...det var för 5 år sedan...
Det blev ju som det brukar att en sak leder till den andra osv. och sen så spårar det ut totalt.
Bilen är i grunden en Austin Healey Sprite MK1. Nu med en Fiat TC 2 l motor, hembyggd induviduell bakaxel, baserad på Ford delar och
till största delen hembyggd främre hjulupphängning med coilover och ventilerade skivor från Volvo.

För att få plats med lite bredare däck och bättre väghållning så är bilen skärmbräddad ca 20 cm, för att få en snygg linje
mellan fram och bak skärmarna så har jag gjort om ett par Porsche 944 kjolar.
Bilen är förstärkt med en fackverks ram från främre tvärbalken till bakaxeln, vilket bör göra att jag får en ganska så vridstyv bil.
Inredningen kommer mestadels att bestå av kolfiber i dörrar och instrumentpanel, mittkonsolen är från en Fiat 124 sport och durkaluminium på golvet
både för att det ser snyggt ut och så slipper jag oroa mig för att mattorna ska smälta på passagerar sidan där avgasröret går, har blivit tvungen att
höjt golvet 7 cm för att avgasröret ska gå fritt, vill ju inte höja bilen bara pga. avgasröret, jag kör med 2,5" mot originalets 1,5".

Har för närvarande delar från 11 olika bilmärken och 18 bilmodeller i bilen, under byggets gång kan det nog försvinna något eller komma till något annat.



Blandade bilder och filmer från byggets gång




"Provkörningarna the movie" ett hopklipp på provkörningarna från första provköningen till senaste på mittsverigebanan.


Senast:
2006-05-28 Spriten är på mässan i Östersund justnu.
2006-05-11 Borde egentligen gjort uppdateringen för länge sen men har bara inte hunnit med pga. massa annat.
Det största som har hänt är att jag skaffat en riktig vaccumpump från Rietschle Thomas.
Sen har jag gjort lite små detaljer i kolfiber som gälar dom var ett riktigt pyssel, lycktpottor, gick snabbare att gjuta två nya än att renovera 2 orginal. Även gjort alla navkapslar till mimfälgarna nu.
Gjorde formen i aluminium vilket gör att den håller för att göra betydligt fler om det är några som vill köpa.
2006-03-07 Nu är fronten gjuten och lackerad, hela fronten väger nu bara 12 kg!
2006-02-14 Byggt klart hjulupphängingen i fram, blev betydligt bättre än förra och förhopningsvis ska den fungera bättre också.
Byggt defusor, tyvärr blev det en liten kompromiss för att få platts med avgasaröret, byggt platta under främre delen av bilen för att den ska bli slät.
Har även slipat klart fronten och gjutit av den snart är det dax för att gjuta fronten har redan gjutit spoilern för den har en egen form för jag har räknat med att den kommer att gå åt ibland.
2005-11-23 Byggd nya bärarmar för att kunna enklare justera framvagnen och för att åtgärda skrubbradien som var nästan 1,5 dm fel.
2005-11-12 Det var egentligen en månad sen jag gjorde dom här sakerna men jag har bara inte haft tid att uppdaterat sdan förens nu. Men det jag gjort är intag till kylningen för frambromsarna och främre delen av plattan som ska sitta under hela bilen.







Klar

Klar

puttsning

på väg


Klarlackat.

Injicering av kamremskopan

Klara

Divenycell utskuren som gälar


Lycktpottor

Skaffat en riktig Vacuumpump från Rietschle Thomas

Navkapslar av prepreg kolfiber.

Vacuumbag


Kapslat in filtret

klar.




Signerad

Dörrar och front lackade

lokal dimma

Insidan målad



Med slipgrund

klar

Fast sättning av kärna


första lagret klart

Hjulklapps öppning

Injiceringen börjat

Klart att börja


navkapsel i kolfiber

klar.

Injiceringen börjad

Alla andra lager


kolfiber

spoiler form

löstagen

klarform


2/3-del av formen klar

Börjat med gjutformen

Skivan i fräsen

Slitzad skiva


Rodlänkar

Nya vacuumpumpen

Nästan klar plugg

Platta för att släta ut underedet.


A-stolpar i kolfiber

Ny hjulupphänging

Defusor

Mindre lyckad lack idé.

Klara med nya king-pins.

Justeringen som man vrider på för att ändra camber och caster.

Tillverkat en jigg att sätta upp dlerarna i.

CAD ritning av A-armarna


Intagen

Lyckades få dit 2st 38 mm slang.

Gjutning av plattan

Består av 2 lager glasfiber väv och 5 mm divinycell.


-----

----

gjorde luftintagen av en bonocell bit som jag sen la kolfiber över.

Vatten tanken monterad


Tank till kylning av bromsarna.

Luftintag till bakbroms kylningen.

Kylning till bakbromsarna.

2 slangar ska gå in här.


Stälde in hjulinställningen.

Dörranra är monterade och klara.

Hasplåt.

Gjorde ett nytt tanklock


gjutit innerskärmar

Gjutformar till kjolarna

Värme skjöld.

Ny växelspak


Målade.

klara stolar

första stolen.

Gjutform


Här skulle alla saker inn.

Klart bränsle system

Stil studje.

Nya insuget monterat


Sopsäck som vakum påse.

Passat in ytter delen på dörren.

Missade en pallbock, sviktade inget.

Börjat byggt om tråget för att kunna använda slicks.


Kolfiber

Divenycell och expancel på kolfibern

Kevlar/kolfiber väv.

Alla Övriga lager


Insidan av dörren

dit lagd i dörr öppningen

Samma fast från utsidan

Nytt insug


Började mappa motorn.

Start (film)

Wire rulle till gaswiren.

Utsidan på dörren


Elsystemet är så gott som klart, ska bara korta kablarna.

utanför det provisoriska garaget.

------

Insug som bara ska vara över sommaren


Klara gjutformar.

Nu börjar den ta form utvändigt.

Samma fast fram ifrån

Börjat med elsystemet.

Byggt nytt isnläpp pga. det gamla var trasig

Dörrarna som ska gjutas av

Insidans form

Utsidans gjutform

Klar med mitt konsollen

Börjat med fronten

Fronten igen

Lagt på glasfiber på spoilern


Turbon

Stolarna

--------

Svetsar katch tank.




Instrumentpanelen.

Kom med på första sidan på rejsa.nu


Motorn

Olje retur

Intercoolern

början av fronten


Lagt fram sakerna

Framvagnen är klar utan styrning.

Främre hjulupphänging

Klart för att stoppa i motorn


Slipgrund och lite färg.

Lackad!!

-------

--------

Grundad.

Mätarna med nya sargar.

Storleks jämförelse, Spriten och en front till en 200 sx som jag gjort.

Megasquirt dator med reläbräda och display.

Verision 3.7 Slutgiltiga

Defusern, vid bankörnig kan jag sätta dit längre sidor.

Klar målad under.

Grenrör till turbo.

Instrumentpanel i kolfiber.

Skärmkant och innerskärmar på plats

Punktat dit plåten runt om.

Klar, ska bara tenn-spackla.

Klar form.

Stolarna med klädsel på.

Prov av instrument i gjutpluggen.

scoop i kolfiber.

Film av Provkörningen.

Klar plugg

Expanssions-kärl i rostfritt, ska poleras.

Sista ombyggnationen av bakaxeln (förhoppningsvis)

början

Jag hatar rostlagning.

-------

Adapter för att kunna montera delorto insug

Efter köptet

hemma i nya garaget

delar

delar