ajden.se


   

Bilder från byggnationen av Mini R1 RWD.

Klicka på bilderna för större storlek.

Börjat bygga mittklump till bakvagnen.

Bussningar i acetalplast till länkarmarna.

Mittklump till bakvagnen med fästöron och delar till länkarmarna.

Mittklumpen klar.

Början på CAD-modell

Hub, rodlänkar och undre fästen till hubbarna.

En nästan färdig länkarm provmonterad.

En av de övre främre länkarmarna samt en del notchade rör för att tillverka de övriga.

De nedre länkarmarna nästan färdiga, det ska dit förstärkningsplattor längst ut.

Blev tvungen att skära gängerna i svarven pga att det var en lite lustig dimention på gängorna i hubbarna; 1 1/8 x20.

 

Modell av de övre fästerna till hubbarna.

Jigg för punktning av a-armarna.

Samtliga a-armar färdiga.

Förstärkningsplatta samt ställe att sätta fästerna för pushrodsen.

Fäste för toe-stagen.

Lite ändringar i CAD-modellen

Chassiet börjar växa fram, rören är bara utlagda och alltså inte svetsade än.

Mittendelen av chassiet, nu ska jag skaffa en bur att svetsa in.

Cad-modellen med bur, det ska dit lite fler rör så den blir bättre triangulerad.

Den är inte så hög som den verkar.

Fäste för toestaget i bakvagnen.

Diffklump till ford sierra med nybyggd kåpa över.

Drevämne

Färdigt drev.

CAD-modellen utvecklas.

Diffklumpen monterad.

Nya främre A-armar.

Kaross som ska bli gjutplugg.

Lite rost i golvet...

2 st R1 motorer.

Infästningarna för bakre coilovers är ihoppunktade.

Fästena för bakre coilovers är klara.

Börjat slipa på gjutpluggen.

vå lager slipgrund, först ett tjockt som sedan slipas sedan ett tunt lager.

Avslutar med ett lager klarlack.

Formen till taket gjutet.

Sprutar gelcoat.

Då var gjutformen nästan klar, bara ramar runt den för att staga upp den kvar.

Förstärkningar av karossen.

Grovrenkapning av karossen, en nogrannare renkapning kommer att göras senare när rutor, skärmbreddare mm ska monteras.

Karossens vikt 22.2 kg med en del ställen som ska kapas bort.

Då har man börjat bygga buren, de första rören är ihoppunktade.

Har ramlat dit ett par rör till...

Delar till bromspedalstället utskurna med brossans cnc-plasma.

Bromspedalstället ihoppunktat samt delar till kopplingspedalen.

Tank i aluminium, ca 30 liter.

Bromsok bak

Muttrar a-armar

Nya och gamla kojan

Bakbromsar

Nya fälgarna

Skarvhylsa till rattstång

Skarvad rattstång

Kylvattenrör

Kylare

Knutkors till styrningen

Bur där tanken ska sitta, ska sedan kapslas in i plåt för att skilja tanken från motorutrymmet.

Tändspolar

Backväxel

Ett lager slipgrund på gjutpluggen för instrumentpanelen.

Gjutpluggen färdig

Formen klar.

Instrumentpanelen färdiggjuten.

Början till fördtärkningar av taket.

Inkapsling av tankutrymmet.

Uppfallningsmekanism för bakväxeln

Grill på plats

Satt dit handbromsbromsok

Lösa delar blästrade

Epoxi-grundade

Pulverlackade

Lite delar ihopmonterade

Golvet på plats

Redo för blästring och lack

Baffelplåt

Uppgraderad koppling

Kedjeskydd

Slipar spackel...

Slipgrund